Actuele zaken

Periodiek worden NHG-leden door ons op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen. Dit gebeurt zowel per mail als via de website.


Incidenteel organiseert het NHG bijeenkomsten voor leden, hetzij de jaarlijkse algemene ledenvergadering, dan wel thema-middagen over belangrijke, interessante of juist frivole zaken.


  • Loket voor aanvragen steun NOW2 geopend

    6 juli 2020
  • Horeca kan vanaf 30 juni Tegemoetkoming Vaste Lasten aanvragen

    6 juli 2020
  • Bedragen minimumloon per 1 juli 2020

    2 juli 2020
  • Protocol Horeca (UPDATE: 23-06-2020)

    23 juni 2020
  • Digitale gezondheidscheck medewerkers

    8 juni 2020
  • NHG, Profri en VCHO lanceren een eigen online-gezondheidscheck

    2 juni 2020
  • Heropening horeca VCHO NHG ProFri

    15 mei 2020


    Vakorganisaties VCHO, NHG en ProFri vinden de exacte voorwaarden van eten en drinken ter plekke per 1 juni aanstaande nog onvoldoende om een keihard protocol te presenteren aan hun achterbannen. Het trio waagt zich daarom (nog) niet aan definitieve adviezen, in afwachting van meer duidelijkheid van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

    Het trio stelt: “Wij kiezen voor een dynamisch protocol, zodat bijstellingen tot het laatste moment mogelijk blijven. Koninklijke Horeca Nederland heeft gisteren wel een uitgebreid protocol gepubliceerd. Wij willen geen fouten op ons geweten hebben; er zijn voor ons nog teveel losse eindjes en onduidelijkheden. Zo is voor ons onduidelijk of cafetaria’s en andere fastservicebedrijven wel of niet met reserveringen moeten werken. Ook is nog niet helder of de norm van maximaal 30 personen geldt voor het hele bedrijf, eventueel exclusief het keukenpersoneel en of dit aantal geldt voor iedere afzonderlijk horecaruimte die een bedrijf heeft.”

    Openstelling

    De openstelling van de horeca voor eters en drinkers ter plekke per 1 juni aanstaande is bovendien nog altijd onder voorbehoud. “Het moet wél verantwoord kunnen, want anders doen we het niet,” aldus minister-president Mark Rutte tijdens de persconferentie van woensdag 6 mei.

    Burgemeesters

    Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor de zogenaamde regionale veiligheidsregio’s en burgemeesters om striktere regels op te leggen in verband met de plaatselijke situatie, bijvoorbeeld als door de aanzuigende werking rond een horecabedrijf een onhoudbare situatie ontstaat. Hubert Bruls, de burgemeester van Nijmegen, nam al een schot voor de boeg. Hij vindt dat de horeca haar verantwoording moet nemen: alle activiteiten moeten strikt binnen de RIVM-richtlijnen passen. “Daarom kiezen wij voor een dynamisch protocol en wijzen wij elke ondernemer nadrukkelijk op zijn of haar eigen verantwoordelijkheid,” stellen VCHO, ProFri en NHG.

    Richtlijnen leidend

    Noodverordening en RIVM-basisrichtlijnen waaraan de horeca zich heeft te houden, zijn vooralsnog als volgt:

    1. Maximaal 30 gasten op reservering

    - Bij reservering vooraf mogen maximaal 30 personen per horecalocatie verblijven; dit is inclusief de medewerkers;

    - Bij reservering moet worden geïnformeerd naar de gezondheidsgesteldheid. Gasten die niet klachtenvrij zijn, mogen niet worden toegelaten;

    - Aan tafel moet de onderlinge afstand van anderhalve meter tussen gasten onderling en deze afstand met het bedienend personeel gewaarborgd zijn;

    - Gezinnen/huishoudens mogen ook zonder deze afstand aan tafel gaan; dit geldt niet voor huisgenoten zoals bijvoorbeeld samenwonende studenten;

    - Het aanbieden van afhaal- en bezorgmaaltijden kan doorgang vinden onder de bepalingen die sinds 16 maart reeds gelden. Echter: afhalers mogen niet spontaan hun loempia, frietje of brood ter plaatse in de zaak consumeren zonder reservering.

    1. Op terrassen één persoon per tafel

    - Voor terrassen geldt de norm van één persoon per tafel om de onderlinge afstand van anderhalve meter te garanderen;

    - Voor terrassen geldt, zolang de norm van onderling afstand intact blijft, in principe geen maximum aan het aantal gasten.

     

    1. Gezondheid, hygiëne en afstand

    - De richtlijnen moeten luid en duidelijk in het bedrijf zichtbaar zijn gemaakt voor zowel de gasten, de medewerkers als de leveranciers en anderen die fysiek contact met het bedrijf hebben;

    - Anderhalve meter onderlinge afstand tussen medewerkers én medewerkers en de gasten moet geborgd zijn;

    - Een optimale handhygiëne is een voorwaarde;

    - Medewerkers die klachten hebben, mogen niet aan het werk;

    - Gedoseerde toelating van alle gasten, ook afhalers, zodat anderhalve meter afstand altijd gewaarborgd is;

    - Het is sterk aan te raden menukaarten, pinapparaten, het toilet en andere oppervlaktes die door meer gasten en/of medewerkers worden aangeraakt steeds tussendoor te reinigen met desinfecteerdoekjes;

    - Aan te bevelen is tevens voorzieningen voor de gasten te treffen, zodat zij ook optimale handhygiëne in acht kunnen nemen in uw bedrijf.

     

    Vragen aan ministerie

    In nauw overleg met de gastvrijheidsdeskundige van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EKZ) zijn VCHO, NHG en ProFri drukdoende zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Het trio heeft op basis van eerdere vragen een aantal voorstellen neergelegd bij het ministerie van economische zaken. Zo stellen de drie organisaties voor:

    - Indien sprake is van een bedrijf met meerdere ruimtes of eetconcepten onder één dak, zou de norm van maximaal 30 personen moeten gelden per ruimte of concept;

    - Bij norm van 30 personen maximaal worden in alle gevallen slechts gasten en direct bedienende medewerkers meegerekend en dus níet medewerkers achter de bar, toonbank, in de keuken of op andere plekken in het bedrijf;

    - Als bedrijven gebruik maken van (transparante) scheidingsschermen tussen plaatsen aan tafel of door het plaatsen van kuchschermen op de tafel, kan afgeweken worden van de norm van anderhalve meter afstand;

    - Over gezinnen aan tafel (en de vraag of ze de gezinsleden onderling géén anderhalve meter afstand behoeven te houden) moet 100 procent duidelijkheid worden verschaft, zodat er geen discussie kan ontstaan met de politie of andere handhavers.

    Zodra VCHO, NHG en ProFri duidelijkheid hebben over de bovenstaande zaken, zal dit worden gemeld.

    __________________________________________________________________

    Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met Frans van Rooij, directeur vakvereniging ProFri en woordvoerder namens de drie organisaties VCHO, NHG en ProFri. Telefonisch bereikbaar via 040-7200900 of 06-53977544.
  • Infobulletin rondom vervanging regeling werktijdverkortin d.d. 18 maart 2020

    18 maart 2020
  • Fiscale en economische maatregelen mbt coronavirus mrt 2020

    17 maart 2020
  • Veelgestelde vragen naar aanleiding van maatregelen rond het corona-virus (COVID-19)

    17 maart 2020
  • Handreiking voor ondernemer inzake coronavirus

    15 maart 2020
  • CAO-wijzigingen conform WAB

    20 januari 2020
  • Wettelijke Feestdagen 2020

    20 januari 2020
  • Loonronde 2020

    28 november 2019
  • Bedragen minimumloon per 1 januari 2020

    6 november 2019
  • Bedragen minimumloon 2019 per 1 juli

    25 juni 2019
  • Deadline Informatieplicht Energiebesparing nadert

    25 juni 2019
  • Verlaging leeftijd minimumloon

    19 juni 2019
  • Subsidie voor taalcursus

    28 mei 2019
  • Informatieplicht Energiebesparing

    10 april 2019
  • Feestdagen 2019

    17 januari 2019
  • Verhoging lage btw-tarief van 6% naar 9%

    17 januari 2019
  • Loonronde 2019

    17 december 2018
  • Minimumloon per 1 januari 2019

    14 december 2018
  • Verlenging CAO

    7 december 2018
  • 'Binden & Boeien, personeel aantrekken en behouden’

    12 november 2018
  • Minimumloon per 1 juli 2018

    17 juli 2018
  • NHG-leden zijn gedispenseerd van de avv Horeca-cao van KHN en CNV

    2 juli 2018
  • Minimum loon per 1 januari 2018

    7 december 2017
  • Loonronde 2018

    16 november 2017
  • Register Sociale Hygiëne

    10 november 2017
  • Minimumloon per 1 juli 2017

    27 juni 2017
  • Gastvrij Manifest

    12 mei 2017
  • Subsidieregeling ‘Tel mee met Taal’

    20 april 2017
  • Hebben werknemers vrij op nationale feestdagen?

    4 april 2017
  • Loonronde 2017

    2 februari 2017
  • Minimumloon per 1 januari 2017

    23 december 2016
  • Vergelijking horeca-cao met Burgerlijk Wetboek

    5 oktober 2016
  • De Bourgondische Horecavakbeurs in Maastricht

    5 oktober 2016
  • Subsidieaanvraag leerlingen en stagiaires

    21 juni 2016
  • WGA VAST EN WGA FLEX naar 1 premie

    8 juni 2016
  • Minimumloon per 1 juli 2016

    2 juni 2016
  • Tussentijdse NHG-CAO-wijzigingen

    11 mei 2016
  • Hygiëne-werkboek HACCP

    28 april 2016
  • Videma heffing 2016

    24 februari 2016
  • Loonronde 2016

    17 februari 2016
  • Horecaverenigingen lanceren site: ‘KHN gaat te ver’

    28 januari 2016
  • Minimumloon per 1 januari 2016

    1 december 2015
  • Lagerehuur schiet horecaondernemers te hulp

    4 november 2015
  • NHG lid aan het woord

    2 oktober 2015
  • De Bourgondische Horecavakbeurs in Maastricht

    2 september 2015
  • Subsidie leerlingen

    20 juli 2015
  • Ledenvoordeel: Horinko

    1 juli 2015
  • Minimumloon per 1 juli 2015

    23 juni 2015
  • Verhoging contributie

    11 mei 2015
  • Proeftijd, verlengingen en aanzegging

    30 januari 2015
  • Minimumloon per 1 januari 2015

    19 januari 2015
  • Loonronde 2015

    19 januari 2015